Lean? Dat is toch procesverbetering gericht op het leveren van een fysiek product.

Lean heeft zijn oorsprong in de productieomgeving, maar deze methodiek is allang niet meer alleen geschikt om die veranderprocessen te begeleiden. Maar kan deze verbetermethode die haar oorsprong heeft in de productieomgeving wel iets betekenen in de dienstensector? Bijvoorbeeld het onderwijs?

Steeds meer wordt er de nadruk gelegd op de prestaties van het onderwijs en gelijktijdig op tevredenheid bij studenten. Juist daar kan Lean helpen om deze schijnbare paradox op te lossen. De resultaten die onze experts bij verschillende hogescholen heb gezien, bewijzen dat ook in de dienstverlening Lean zeer effectief is. Lean gaat om meer doen met minder, maar ook om leveren wat de klant vraagt, op het moment dat de klant het nodig heeft.

Wat levert Lean op? Het kan gaan om verbetering van de ondersteunende diensten, of juist de ketens op het snijvlak van de ondersteunende diensten en het onderwijs. Wat voorbeelden uit de praktijk:

·      Een Lean verbetering binnen de keten archivering leidde tot een substantiële besparing van meters opslag en alle bijbehorende werkzaamheden (> 100.000 euro).

·      De doorlooptijd van het voorbereiden van een accreditatie is met 50% teruggebracht.

·      De inspanning voor docenten met betrekking tot archiveren daalde met 80

·      Het verbeteren van de inschrijvingen bij een andere hogeschool resulteerde in een enorme verkorting van doorlooptijden. 90% van de aanmeldingen ontvangen nu binnen 2 dagen een welkomstmail. Voorheen duurde dit gemiddeld 28 dagen.

·      Een Lean workshop op de keten Roostering en Planning leidde tot een aanzienlijke verkorting van doorlooptijd van het roosterproces met 30%.

Wil je meer weten over hoe onze experts in het onderwijs hebben geholpen om de tevredenheid onder studenten te verbeteren of hoe we in jouw organisatie de klanttevredenheid kunnen verhogen? Ik geef je graag alle informatie en bespreek dan ook graag de mogelijkheden voor jouw organisatie met onze trainingen, coaching en consultancy.

Auteur:
Edward Ooteman

Menu