Lean : Uitspraken en antwoorden

Lean : Uitspraken en antwoorden

Vragen, opmerkingen, twijfels maar ook merkwaardige uitspraken: begrippen als ‘Lean‘  zorgen nog wel eens voor onduidelijkheid en zelfs irritatie. Wat misschien grappig bedoeld is, zegt veel over de denk- en werkwijze van organisaties en professionals: want willen ze het wel beter doen als ze het niet serieus nemen? We delen een aantal van deze uitspraken en geven uitleg over hoe de vork echt in de steel zit!

‘’Lean is gewoon een hype’’

Dat de term aan marketing onderhevig is, kunnen we niet ontkennen. Maar wie denkt dat procesverbetering een hype is, moet vraagtekens bij zijn eigen werkwijze stellen. Of het nu gaat om een ‘simpele’ Lean opleiding, of men het Operational Excellence, Customer Excellence of wat dan ook noemt: het gaat allemaal om het continu verbeteren van processen vanuit het klantperspectief door gebruik te maken van o.a. de PDCA cyclus. Dat is geen trend, maar het wordt gelukkig wel steeds populairder. Op vrijwel elke markt en in elke branche is er een overschot aan aanbieders en bedrijven en de concurrentie is moordend. Iets nieuws doen wordt moeilijker, maar wat je doet beter doen – daar kun je je mee onderscheiden. Lean is een verzameling van verbeterinstrumenten en een visie op procesverbetering die je daarbij helpt. Datzelfde geldt voor Agile, en andere methodes van procesverbetering: het is geen hype, maar een instrument voor doorlopende verbetering.

‘’Ik weet alles al, maar mijn medewerkers zijn hier om te leren’’

Kennis hebben, is iets anders dan kennis toepassen. Een manager die de theorie begrijpt maar het nooit actief heeft kunnen toepassen, weet vrijwel evenveel van Lean als iemand die de theorie nog moet leren. Daarom is het belangrijk om te kijken hoe de opleiding voor medewerkers zo kunnen worden ingericht dat ook de managers er op een actieve manier in worden betrokken.

‘’We hadden het te druk met problemen, dus ik ben niet toegekomen aan verbeteringen’’

Stel: je hebt een lekke band. Je kunt door blijven fietsen of even stoppen om de band te plakken. Dat laatste lijkt meer tijd te kosten, want je wilt natuurlijk door. Maar je voorkomt wel meer schade aan je fiets en dat tijdsverlies haal je uiteindelijk weer in.

Met processen is het net zo. Op korte termijn lijkt een opleiding voor procesverbetering vooral veel extra werk, en zal het voelen alsof ander werk steeds hoger opstapelt. Op de lange termijn behaal je echter steeds meer voordelen, zowel voor je bedrijf als voor je klanten. Continuiteit is hier het speerpunt. Toch maar even die band plakken dus!

Tip: bang dat je medewerkers niet alles uit de opleiding kunnen halen vanwege tijdsdruk? Dat is dubbel zonde. Huur tijdelijk uitzendkrachten in om de werkdruk te verlagen zodat personeel zich kan focussen op de opleiding.

‘’Op de werkvloer is er nogal wat weerstand tegen Lean and Mean’’

De manier waarop en vooral waarvoor je Lean inzet, zegt veel over het type management. Sla je met een hamer op je duim, dan doet dat pijn. Toch worden hamers in de categorie ‘gereedschappen‘  ingedeeld, en niet in ‘martelwerktuigen’. Mensen die Lean als Mean zien, zien het dan ook als een manier om werknemers als citroentjes uit te persen. Echter, je kunt procesverbeteringen ook doorvoeren en tegelijkertijd beter voor je medewerkers zorgen. Bedenk je vooral ook goed waarom je Lean wil gaan werken!

‘’Wanneer zijn we dan nu Lean?’’

Zoals gezegd, Lean is een doorlopend proces. Cursisten die op zoek zijn naar een bevestiging van het Lean uitvoeren van processen, berusten dit vaak op te behalen targets. Je moet kunnen aantonen dat je processen op orde zijn. Certificering van processen is haast onmogelijk, en in hoeverre het helpt is ook maar de vraag. Elke goeroe op het gebied van Lean benadrukt het belang van continu verbeteren, dus de status quo certificeren draagt daar niet aan bij. Je zou wel de verbeteraanpak kunnen certificeren, bijvoorbeeld de mensen die de opleiding volgen. Maar welke kennis en ervaringen moeten zo’n experts hebben? De ASQ legt dit wel vast in een Body-Of-Knowledge (BOK), die af en toe wordt geupdate. Maar, die wordt voornamelijk explicieter gemaakt en niet uitgebreid met nieuwe inzichten uit bijvoorbeeld Agile of andere ontwikkelingen – gek, in een wereld waar zo veel, zo snel verandert. Kort samengevat, het zou moeten gaan om het resultaat, en niet om een certificaat.

Welke uitspraken heb jij horen voorbij komen over Lean werken? Laat het ons weten! Heb je vragen over onze opleidingen, werkwijze of andere zaken? Neem contact op met EDM Academy.

Auteur:
Maarten Nijman

Menu